Berkilat Wanita Ni Cuci Periuk. Begini Cara Dibuat Olehnya!

1097

Cuba tengok periuk belanga kita di dapur. Adakah berkerak hitam atau bersih berkilat? Jika hitam berkerak, sebenarnya ada cara yang boleh kita buat untuk jadikannya bersih berkilat sepertimana yang dilakukan oleh Puan Tinie ini.

Baru selesai menggosok periuk belanga dgn 3 barang ni je. Memang selama ni, saya guna 3 barang ni untuk tonyoh periuk belanga saya. Semoga bermanfaat untuk semua.

1- gosok periuk kasar (scotch brite)

2- gosok periuk halus (steel wool)

3- sabun mandi popinjay hijau (sabun cap burung)

Dan semestinya air lah.

Saya guna sabun popinjay ni sebab dia cepat kembang (macam sabun kapak)bila terendam air, kebanyakan sabun mandi yg lain, dia lambat sikit.

So, saya akan tekapkan kat sabun dan gosok. Sabun ni saya beli dekat nsk. Tapi dekat kedai runcit or pasaraya pun ada je.

Ada yg komen cakap, kononnya saya jarang masak, sebab tu periuk belanga bersih. Saya owner Tinie’s Kitchen . Seorang tukang masak dan keja saya memang memasak.

Cumanya, setiap 2 minggu sekali saya akan kumpulkan periuk belanga dan gosok sekali harung. So, tak sempatlah nak berkerak tebal. Dan usia periuk belanga ni dah 5 tahun pun.

Mana yang berkerak tebal pulak, sis semua boleh kikis dulu dengan pisau, kemudian gosok dengan yang kasar kemudian yang halus pulak. (Nak seribu daya kan?)

Tak semua steelwool berkesan, so kena pandai cari. Yang saya guna ni jenis yang bungkus besar, pastu nak guna kena tarik-tarik dulu.

Semoga post ini membantu ye

Sumber: Tinie Razak via MAHN

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here